The Best of Partnerships // Railways & Mobility

Single Blog Image

THE BEST OF….to nasz subiektywny wybór najciekawszych kooperacji marketingowych z całego świata. Niektóre kooperacje wydają się naturalne, podczas gdy inne na pierwszy rzut oka nieoczywiste. Mamy nadzieję, że nasza seria stanie się dla marketerów ciekawym źródłem inspiracji

Deutsche Bahn: jak gigant kolejowy wykorzystuje partnerstwa marketingowe i sprzedażowe.

Deutsche Bahn (DB) to nie tylko narodowy przewoźnik kolejowy w Niemczech – to również mistrz w tworzeniu strategicznych partnerstw, które wspierają sprzedaż biletów i budują lojalność klientów. W ciągu ostatnich lat DB konsekwentnie rozwija swoje inicjatywy marketingowe, wykorzystując zarówno klasyczne kampanie promocyjne, jak i nowoczesne kanały sprzedaży.

Poniżej przyglądamy się najciekawszym przykładom.

1. Kampanie co-promocyjne z markami FMCG

DB od dawna łączy siły z popularnymi markami konsumenckimi, tworząc aktywacje sprze, które łączą podróżowanie z produktami codziennego użytku.

W przeszłości Deutsche Bahn realizowało liczne kampanie co-promocyjne (tzw. purchase-triggered promotions), w ramach których klienci mogli uzyskać rabaty na bilety kolejowe przy zakupie wybranych produktów z segmentu FMCG. Partnerami akcji były między innymi marki z portfolio Storck (np. Toffifee, Knoppers) oraz inni czołowi producenci, tacy jak Ferrero, hohes C.

Z punktu widzenia efektywności marketingowej, tego typu współprace przynosiły/przynoszą zauważalne korzyści:

▪ wzrost świadomości marki Deutsche Bahn w segmentach konsumenckich mniej tradycyjnie związanych z koleją,

▪ zwiększenie sprzedaży produktów promocyjnych w okresie trwania kampanii,

▪ wysoki wskaźnik konwersji przy wykorzystaniu prostego mechanizmu promocyjnego (kod promocyjny, voucher online, itp.).

2. DB w supermarketach – nowy wymiar dystrybucji i partnerstwa

DB wychodzi rówież poza własne kanały sprzedaży. Oprócz aplikacji DB Navigator i strony internetowej, bilety kolejowe oraz produkty BahnCard pojawiają się dość regularnie w sieciach REWE, ALDI i LIDL. Nie są to jednak zwykłe bilety, lecz limitowane oferty promocyjne – np. bilety „Egal-Wohin-Ticket” za ok. 39,90 €, czy vouchery z rabatem procentowym na przyszłe podróże.

Strategicznie to przykład partnerstwa sprzedażowego i marketingu omnichannel w praktyce. Deutsche Bahn wchodzi w przestrzeń codziennych zakupów, aby dotrzeć do klientów poza własnym ekosystemem sprzedaży.

Z biznesowego punktu widzenia to rozwiązanie win-win-win. Supermarkety zyskują narzędzie marketingowe i element wyróżniający ofertę, a DB testuje nowe modele sprzedaży i dywersyfikuje kanały dystrybucji, a finalnym beneficjentem tych rozwiązań są klienci, którzy otrzymują super atracyjna ofertę.

DB udowadnia, że innowacja w branży transportowej nie musi oznaczać tylko nowych technologii — równie skuteczna jest inteligentna dystrybucja i partnerstwa, które wprowadzają markę do codziennego życia konsumenta.

3. Program lojalnościowy BahnCard i benefity partnerskie

Marka od lat buduje swoją pozycję nie tylko jako przewoźnika kolejowego, ale także jako inteligentnego ekosystemu mobilności. Dwa programy – BahnCard i BahnBonus – to doskonałe przykłady, jak spójnie połączono marketing produktowy ze strategią lojalnościową i partnerstwami marketingowymi.

BahnCard to przykład marketingu wartości: klient płaci roczny abonament, w zamian za natychmiastową, mierzalną korzyść – zniżkę na bilety. Wersje (25, 50 i 100) różnicują ofertę, trafiając do różnych segmentów rynku – od studentów po klientów biznesowych.

Dodatkowo DB rozszerza korzyści BahnCard poza kolej – oferując rabaty u partnerów takich jak Avis, Europcar, Sixt, Flinkster, DEVK czy zniżki na parkowanie i usługi miejskie. To klasyczny przykład partnership marketingu: marka tworzy sieć wartości dodanej wokół głównego produktu.

BahnBonus to z kolei narzędzie retencyjne i CRM-owe. Program lojalnościowy nagradza punkty za każdy zakup biletu, BahnCard czy usług partnerów (m.in. Call a Bike, Accor, Leonardo Hotels, Europcar, Sixt).

Co zyskuje Deutsche Bahn?

Większą retencję – połączenie zniżek i punktów lojalnościowych i dedykowanych ofert od partnerów skutecznie ogranicza odpływ.

Stały przychód i lepsze dane marketingowe, które pozwalają precyzyjnie segmentować rynek.

Wzmocnienie wizerunku marki jako partnera w codziennej mobilności – nie tylko przewoźnika, ale dostawcy całego ekosystemu podróży.

4. DB x Douglas

W 2018 roku Deutsche Bahn i Douglas wywołali niemałą sensację niezwykłym pomysłem na działania cross-marketingowe: salonach beauty w wagonach ICE niemieckich kolei DB na wybranych trasach.

Pasażerowie Douglas Beauty-ICE mieli możliwość skorzystania z bezpłatnego zabiegu kosmetycznego (zabiegi oczyszczające i pielęgnacyjne, analizy skóry, także indywidualne porady dotyczące makijażu i produktów oferowanych w sieci Douglas).

Mechanizm kampanii umożliwiał Douglas dotarcie z ofertą i usługami tam, gdzie przebywają klienci, dla DB nową usługę, dzięki której pasażerowie mogli dotrzeć do celu jeszcze bardziej zrelaksowani, maksymalnie wykorzystując przy tym czas podróży.

5. Korzyści dla DB z partnerstw

Dzięki partnerstwom DB osiąga kilka kluczowych efektów

Zwiększenie wolumenu sprzedaży biletów – kampanie co-promocyjne i rabatowe skutecznie motywują klientów do zakupu.

Większy zasięg – współpraca z popularnymi markami FMCG i sieciami handlowymi pozwala dotrzeć do nowych grup klientów.

Wzmocnienie lojalności – program BahnCard w połączeniu z benefitami partnerskimi sprawia, że klienci częściej wybierają pociągi DB w codziennych podróżach.

Budowanie/transfer wizerunki jako nowoczesnej organizacji otwartej na niestandardowe i innowacyjne rozwiązania z partnerami, których klienci kochają.

Podsumowanie

Deutsche Bahn pokazuje, że tradycyjna branża kolejowa może skutecznie łączyć transport, marketing i nowoczesne partnerstwa. Kampanie z markami takimi jak Ferrero czy Hohes C, sprzedaż biletów w supermarketach REWE, ALDI, LIDL oraz rozbudowany program BahnCard z benefitami od partnerów to dowody na to, że DB nieustannie poszukuje nowych sposobów na angażowanie klientów i zwiększanie przychodów.

Strategia DB pokazuje jednoznacznie, że w dzisiejszym świecie transport i marketing idą ręka w rękę – a dobrze zaplanowane partnerstwa mogą uczynić podróż jeszcze przyjemniejszą.

Mamy cichą nadzieję, że marketerzy z PKP Intercity czasami tutaj zaglądają:-)…..

Przeczytaj więcej
Blog Image
Blog Image
Blog Image